جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5307
روش‌های هدایتی قرآن کریم
نویسنده:
تقی جاویدان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
قرآن کریم کتاب "هدایت و اعجاز " و به تعبیر صحیح تر، کتاب " اعجاز در هدایت "است . روش و اسلوب هدایتگری قرآن کریم، ایده‌اصلی و اساسی ترین جهت دراین پژوهش است . مادر صدد آن بوده‌ایم که این آیت بلند اعجاز و مکتوب وحی را از منظری دیگر (روش‌شناسی) مورد بررسی قرار دهیم. جایگاه مسلم متدولوژی در علوم مختلف و اهمیت و کاربرد وسیع آن در عرصه‌های گوناگون ما را برآن می‌دارد که از خود بپرسیم که آیا قرآن کریم و اسلام (بعنوان یک مکتب) نیز دارای روش و متدولوژی خاصی است ؟ و با این فرض آن روش‌کدام است ؟ و طرق استحصال آن چگونه‌است ؟ و .. دراین رساله با پیمودن سه طریق جداگانه (ادلهء نقلی، استقراء و ادله عقلی) نهایتا" حقیقت واحدی به اثبات رسیده و خط مشی جامع دعوت در اسلام ترسیم شده‌است . (حکمت ، موعظهء حسنه و جدال احسن، با تکیه برابعاد عملی دعوت). مفهوم، نحوهء ارتباط، تقدم و تاخر، جایگاه و کاربردهای وسیع روشهای هدایتی قرآن کریم در عرصه‌های گوناگون (آموزشی، پرورشی، مدیریتی، اجتماعی، سیاسی، تبلیغاتی (داخلی و خارجی) و ... در بخش‌های این رساله مورد اشاره قرار گرفته‌است .ویژگیهای روشهای هدایتی قرآن کریم - که بارزترین آن مبتنی بودن بر انسان شناسی بی‌بدیل و واقع بینانه و همه سونگراست - اسلام را بطور جدی از دیگر مکاتب ممتاز می‌سازد . امید آنکه اندیشمندان جامعه اسلامی با برداشتن گامهای استوار و متین، نهال تتبع دراین‌موضوع را به ثمر بنشانند تا در سایه آن انقلاب اسلامی استحکام یابد.
زیبایی شناسی تکرار در قرآن کریم
نویسنده:
فرحناز شاهوردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
زیبایی‌شناسی به عنوان علمی کهبه تحلیل مولفه‌های زیبایی در آثار ادبی و کیفیت بازتاب آن در روح انسان می‌پردازد، با تمرکز بر متون اصیل و ارزشمند، ارزش واقعی آن‌ها را باز‌می‌شناسد . در این بین، قرآن کریم که معجزه‌ی جاویدان پیامبر اسلام است با ممتاز بودن جنبه‌های بلاغی خویش، همواره مورد توجه قرآن‌پژوهان و ادبای اهل فن بوده است و تکرار به عنوان یکی از جنبه‌های بلاغی و مولفه‌های زیبایی‌شناختی، اگرچه اغلب با بی مهری از سوی افراد مذکور روبرو بوده؛ لکن تفوق و ارج خویش را در این کتاب آسمانی به ما می-نمایاند. این پژوهش با ارائه دادن تعریفی صحیح از اسلوب تکرار، و شناساندن گونه‌های اصیل و واقعی آن ، به تحلیل زیبایی‌شناختی کارکرد این فن در آیات الهی می پردازد و بدیع بودن و تمایز بهره‌گیری خداوند از فن تکرار را با سایر متون ثابت می‌کند.
تحلیل تاثیر فساد بر رشد اقتصادی با نگرشی بر مبانی نظام اقتصادی اسلام
نویسنده:
حامد عبلچی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
فساد با ابعاد گوناگون آن امروزه به عنوان یک آسیب و مشکل اساسی در مسیر توسعه، تکامل و پیشرفت جوامع مورد توجه قرار گرفته به طوری که شمار گزارش ها، تحقیقات و موسسات بین المللی که پیرامون این موضوع فعالیت می کنند در حال افزایش است. میزان بالای فساد اقتصادی می تواند موجب ناکارآمدی سیاست های دولت، کاهش سرمایه گذاری، نابرابری، کاهش سرمایه های اجتماعی و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی شود؛ به گونه ای که فعالیت های تولیدی را از شکل مولد آن به سوی رانت ها و فعالیت های غیر مولد سوق خواهد داد. فساد به عنوان یکی از نتایج حکمرانی بد به اصل عدم تبعیض در بهره مندی آحاد جامعه از امکانات خدشه وارد کرده و از طریق آسیب به عملکرد نهادهایی همچون فضای کسب و کار به عنوان عامل مهم تولید، باعث اختلال در فرآیند رشد و توسعه می شود. همچنین مبانی نظام اقتصادی اسلام اشارات مکرری را در نفی و مبارزه با معضل فساد اقتصادی و ارائه الگوهای عملی از آن در سیره حکومتی ائمه معصومین (ع) دارد. با توجه به این که فساد باعث ایجاد اختلال در تحقق اهداف کلان نظام اقتصادی اسلام نظیر عدالت اقتصادی می شود؛ بررسی مفهوم فساد و تحلیل پیامدهای آن از منظر مبانی دینی مهم به نظر می رسد.نوشتار حاضر درصدد است تا با روش تحلیلی ـ توصیفی ضمن بررسی پدیده فساد اقتصادی بر اساس آموزه های دینی بر مبنای محتوای قرآن کریم و اصلی ترین متون روایی، به تحلیل اثر فساد بر رشد اقتصادی بپردازد. بر این اساس اثر فساد بر رشد، در قالب یک مدل رشد درون زا طی دوره زمانی 2013 ـ 2002 در دو گروه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی (OIC) و کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) به روش داده های تابلویی بررسی شده است. در نهایت یافته های تحقیق حاکی از آن است که کنترل فساد اقتصادی اثر مثبت و معنی داری بر رشد اقتصادی کشورهای OECD و اثر منفی و معنی داری بر رشد اقتصادی کشورهای OIC دارد.
انسان شناسی ملاصدرا با توجه به حرکت جوهری
نویسنده:
معصومه عسکری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
چکیده ندارد.
تعدد زوجات در فقه امامیه
نویسنده:
محمدصادق کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در دین اسلام بر اساس آیات، روایات و اجماع، چندهمسری به شرط رعایت عدالت، مجاز بوده، و با توجه به سیره معصومین( مستحب می‌باشد. از نظر اسلام چندهمسری در ازدواج دائم، محدود به چهار همسر بوده، اما در ازدواج موقت حدی ندارد. اساس "قسم"، شب بوده و از جمله حقوق واجب بر مرد است که فقها بر آن اتفاق دارند. اما در این که قسم مقارن با عقد نکاح یا متوقف بر شروع است، اختلاف نظر وجود دارد؛ زیرا عده‌ای قائل به مشترک بودن حق قسم بین زن و مرد هستند، و عده دیگر، قسم را حق اختصاصی مرد می‌دانند. اگر زنی در عقد ازدواج شرط کند که مرد حق ازدواج با دیگری را ندارد، مشهور فقها این شرط را باطل و عقد را صحیح می‌دانند، اما برخی از علمای معاصر زوج را ملزم به رعایت این شرط کرده‌اند؛ هرچند در صورت نقض شرط، ازدواج دوم را صحیح شمرده‌اند. زیادی نسبی زنان در برابر مردان، بالاتر بودن نرخ مرگ و میر مردان و مقاومت بیشتر زنان در مقابل بیماری‌ها، از جمله ادله ضرورت تعدد زوجات است. عواملی چون عقیم بودن زنان و فرزند‌طلبی مردان، عذرهای زنانه مثل سردی جنسی قبل و بعد از یائسگی، دوران حمل زنان، عادت ماهیانه و عدم ارضای جنسی مردان نیز تاییدی بر جواز تعدد زوجات می‌باشد. اما حسادت، پایین آمدن جایگاه زنان در اجتماع، شهوت‌رانی مردان و جریحه‌دار شدن عواطف زنان از جمله اشکالاتی است که بر مسأله تعدد زوجات وارد می‌شود؛ که بیشتر به مشکلات فرهنگی و شخصی برمی‌گردد تا حکم اسلام. پیامبر اسلام( نیز برای پیشبرد اهداف راستین خود از قبیل تعالیم الهی، تشریع احکام اسلامی، نزدیک کردن قبایل به طرف خود و سامان بخشیدن به زندگی زنان، تن به ازدواج‌های متعدد داده است. اما چند شوهری از منظر اسلام به‌دلیل فساد در نسب، مخالفت با طبیعت انسانی و عقیم شدن زنان، حرام است.
بررسی مولفه های عدالت اقتصادی در حکومت اسلامی از دیدگاه امیر المومنین علی (ع)
نویسنده:
سیدنیما موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده:عدالت اصلی ترین مرکز مباحث سیاسی از دیرباز تا کنون بوده است و اندیشمندان متعددی تا به حال در این عرصه نظریه پردازی کرده اند، از طرفی دیگر تفکر شیعه همواره بر بحثی جدی به نام عدالت تکیه دارد تا آنجا که عدالت را بعنوان اصول دین اسلام به رسمیت می شناسد. با گذری بر تفکر امیر مومنان علی (ع) متوجه این امر خواهیم شد که عدالت نقشی اساسی در آموزه های ایشان دارد و حتی در رفتار سیاسی ایشان چه در دوران حیات نبی مکرم اسلام(ص) و چه در دوران پس از رحلت ایشان و خلافت خویش همواره این اصل را مرکز تأملات سیاسی خویش قرار می داد چنآنچه با مطالعه سیره حضرت علی(ع) نیز پی به مرکزیت عدالت در تعالیم حضرت می بریم.دو جریان عدالت و توسعه از دیرباز مهمترین اندیشه ها در اداره ی جامعه بوده اند. دوگانه فکری انبیای الهی و اقوام هلاک شده در طول تاریخ که بارها در قصه های قرآنی آمده است،با دوگانه عدالت و توسعه انطباق می باشد، دوگانه فوق پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) در دونهاد خلافت و ولایت تدوام یافت تا آنجا که نهاد خلافت بر توسعه ارضی و نهاد ولایت دغدغه عدالت در جامعه اسلامی تکیه داشت .حال نکته قابل تأمل اینجاست که عدالت اقتصادی ، اصلی ترین پایه عدالتدر مکتب امیرمومنان است، ایشان به دلیل نگاه ویژهای که به مقوله ی فقرزداییدر جامعه ی اسلامی داشتند، یکی از اصلی ترین وظایف حکومت اسلامی را زدودن فقر از جامعه می انگارد از این رو بر این عقیده است که حکومت وظیفه توزیع برابر منابع مالی میان همه اقشار جامعه را دارد، طرحی که با مقوله یتوسعه ای بسیار ناهمگون می نماید.آنچه نگارنده در این نوشتار در پی دستیابی به آن است،کیفیت فاکتورهای عدالت اقتصادی از منظر امیر مومنان علی (ع)است، که با روش کتابخانه ای و استفاده از منابع اسنادی خواستهتا پاسخی برای پرسش فوق بیابد و فرضیه ای که در صدد اثبات آن است اثبات ناهمگونی توسعه(با تعریف امروزی ) و عدالت از دیدگاه امیر مومنان می باشد.
معنا شناسی نعمت و مسئولیت انسان در قبال آن از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
هادی غلامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
الک اصلی سرمایه های عالم خداوند است، خداوندی که با آفرینش انسان بر او منت نهاد ونعمتهای بیشماری را به وی ارزانی کرد،که بدون شک این نعمتها وسیله ای هستند برای ارتقای مادی ومعنوی بشر، وبه زبان دیگر وسیله ای هستند برای رسیدن انسان به کمال والای خویش.اما این حاصل نمیگردد مگر از طریق شناخت نعمتهای الهی، واینکه آدمی بداندفلسفه ی نعمتهایی که را خداوند در اختیاراو قرار داده چیست؟و چه مسئولیتهای در قبال اعطایاین همه نعمت دارد؟از این رهگذر این پزوهش جستاری است درباره نعمتهای الهی ومسئولیتی که انسان در قبال این نعمتها دارد. خداوند متعال نیزمکررا در قرآن کریم به شیوه های گوناگون نعمتهای بیشمار خود ونقش آن را در زندگی مادی ومعنوی انسان ها گوشزد کرده،که هدف از یادآوری نعمت و وظایف انسان در قبال آن،توجه به مبداو رساننده نعمت و شناخت او،عشق و محبت به خداوند،و در نهایت اطاعت خداوندو اتصال عبد به خالق وفلاح و رستگاری اوست. ، لذا در این پژوهش که به روش کتابخانه ای و به صورت فیش برداری مطالب از تفاسیر قرآن و کتب معارف قرآنی انجام شده است، آیات واحادیثی که به طور صریح یا ضمنی به موضوع نعمتهای الهی ووظایف انسان در قبال این نعمتها پرداخته اند مورد بررسی قرار خواهد گرفت.نتیجه آنکه اعطای این همه نعمت به انسان بیهوده نبوده و قطعا در قبال آن انسان وظایفی دارد ، که مهمترین وظیفه انسان از میان مسئولیت های دیگر در قبال نعمتهای الهی ،سپاس قلبی زبانی ، عملی می باشد، یعنی اینکه،هیچ نعمتی از یاد انسان نگذرد،مگر آنکه آن نعمت را از جانب خدا بداند،ومتذکر ذات پروردگار شود، دوم اینکه خداوند را به خاطر اعطای این همه نعمت لسانا شکرگزار باشد، واز همه مهمتر اینکه نعمتهای الهی را همسو با خواست منعم و در راه کمال وسعادت خود به کار گیرد
بررسی مفاهیم انسان شناسی،هستی شناسی،شناخت شناسی وارزش شناسی از دیدگاه شهید مطهری
نویسنده:
سکینه ملکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده:هدف ازاین پژوهش،تعیین مولفه های انسان شناسی،هستی شناسی،شناخت شناسی وارزش شناسی درمکاتب فلسفی و آثارشهیدمطهری است. روش پژوهش اسنادی- تحلیلی و با استفاده از منابع چاپی و الکترونیکی است.این پژوهش دارای چهارسوال اصلی می باشد.1-مولفه های انسان شناسی درآثارشهیدمطهری کدامند؟2- مولفه های هستی شناسی درآثار شهید مطهری کدامند؟ 3- مولفه های شناخت شناسی درآثارشهید مطهری کدامند؟4- مولفه های ارزش شناسی درآثار شهیدمطهری کدامند؟یافته های این پژوهش بیانگرآن است که درپاسخ سوال اول شهیدمطهری می گویند:انسان دارای دو بعدجسمانی و روحانی است. انسان کامل آن انسانی است که همه ارزشهای انسانی اش با هم رشد بکنند هیچ کدام بی رشد نمانندو همه هماهنگ یکدیگررشد بکنندورشدش به حداعلاء برسدآن وقت این می شود انسان کامل.پاسخ سوال دوم:جهان بینی اسلامی در عین حال یک جهان بینی عقلانی وفلسفی است وجهان بینی توحیدی یعنی درک اینکه جهان از یک مشیت حکیمانه پدید آمده است ونظام هستی بر اساس خیروجودورحمت،ورسانیدن موجودات به کمالات شایسته آنها استوار است.جهان بینی توحیدی،یعنی جهان«یک قطبی» و«تک محوری»است،جهان بینی توحیدی یعنی، جهان ماهیت «از اوئی»(انالله) و«به سوی اوئی»(اناالیه راجعون) دارد.پاسخ سوال سوم: اختلاف های بنیادی مکتب های الهی وبشری،ریشه در اختلاف جهان بینی آنان داردویکی از عوامل تفاوت جهان بینی ها،یکسان نبودن شیوه شناخت آنان است: هدف بایدرشدفکری دادن به متعلم و به جامعه باشد.تعلیم دهنده ومربی هرکه هست،باید کوشش کندکه به متعلم ومتربی رشد فکری یعنی قوه تجزیه وتحلیل و شناخت بدهد؛نه اینکه تمام همّش این باشدکه دائم بیاموزید،فراگیرید(تلقین)وحفظ کنید.پاسخ سوال چهارم: شهیدمطهری ارزشهای مادی و معنوی را موثردرتربیت جوامع می دانندو این ارزشها اگر تابع ارزشهای مذهبی باشد، مثبت تلقی می گردد.شهیدمطهری،اذعان داشته است که مربیان تربیتی، نبایستی هنگام تعلیم و تربیت ازتعالیم مقدس اسلام غافل شوندعصاره و چکیدهتمامی ارزشهای عالم بشری در تعالیم اسلامی نهفته است و همچنین بیان کرده اند که «عمل تکیه گاه تعلیم وتربیت اسلامی است.
ارتدادازمنظرفریقین وحقوق موضوعه ایران
نویسنده:
مهدی بذلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
واژه ارتداد نزد لغویون به معنای رجوع و بازگشت است. ارتداد در قرآن کریم و احادیث و سیره ی معصومین (ع) صرف بازگشت از دین و تغییر عقیده نیست ؛ بلکه مرتدّ کسی است که پس از تبیین حقیقت و گردن نهادن به دین، از روی لجاج و عناد و به قصد ضربه زدن به دینبه جحد و انکار حق می پردازد و الوهیت پروردگار متعال و یا رسالت نبی گرامی اسلام را منکر می شود.ارتداد در اسلام به صورت تاسیس نبوده است، بلکه در شرایع الهی دیگر وجود داشته است. در این پژوهش جایگاه ارتداد از منظر فقه امامیه و اهل سنت و حقوق کیفری ایران ، مورد بررسی قرار می گیرد . در فقه شیعه، ارتداد بر دو نوع ملی و فطری است، ولی علمای اهل سنت این تقسیم بندی را قبول ندارند.
بررسی پیوند حماسه و دین در خاوران‌نامه ابن‌حُسام خوسفی
نویسنده:
زهرا بهمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مولانا محمّد‌بن‌حُسام خوسفی (تولد: 782 یا 783 هجری ق، وفات: 874 یا 875 هجری ق)، از جمله شاعرانی است که دست توانایی در شعر و شاعری به‌خصوص حماسه دینی داشته است. خاوران‌نام? او مبتنی بر 22500 بیت، در بحر متقارب در ذکر مبارزات حضرت علی‌بن ابی‌طالب(ع) و جنگاوریهای او در سرزمین خاوران است که از بهترین نمونه‌های حماسه دینی در ادب فارسی می‌باشد. وجود جنبه‌های قوی حماسی و دینی و پیوند عمیق بین حماسه و مسائل دینی از ویژگی‌های برجسته این اثر می‌باشد. این پژوهش که به شیو? توصیفی- تحلیلی انجام شده است، در پی بررسی جنبه‌های حماسی و دینی با هدف نمایاندن پیوند حماسه و دین در خاوران‌نامه می‌باشد. توجه به اصول و فروع دین، وجود قهرمانان و بزرگان آرمانی و دینی از قبیل پیامبر(ص) و حضرت‌علی(ع)، دعوت به اسلام و جهاد برای ترویج دین اسلام، مبارزه با کفر و بت‌پرستی و اشاره به آیات و احادیث از خاوران‌نامه اثری دینی ساخته و از آنجا که این قهرمانان دینی از نیروها و ظرفیت‌های خارق‌العادّه و مبالغه‌آمیز برخوردارند، به سفرهای مخاطره‌آمیز می‌روند، رجزخوانی کرده و از انواع و اقسام سلاح درنبردها استفاده می‌کنند، دشمن را می‌فریبند و نیروهای غیبی و دیو و جادو در این اثر وجود دارد و همچنین دارای وزن حماسی، لحن و واژگان تداعی‌کنند? فضای حماسی، اغراق و مبالغه، توصیفات زیبا و... می‌باشد، اثری حماسی است و در آن حماسه و دین با هم در آمیخته و از آن یک حماسه دینی ساخته است. از بین شاعران حماسه‌سرا و دینی، ابن‌حُسام نخستین شاعری است که در خاوران‌نام? خود، حماسه و دین را با هم درآمیخته است. خاوران‌نامه از یک طرف ویژگی‌های حماسه را دارد و از طرف دیگر قهرمان این حماسه، امام علی (ع) و یارانش می‌باشند و هدف از آن نیز تبلیغ و ترویج دین و مبارزه با کفر و بت‌پرستی و توجه به اصول و فروع دین می‌باشد و به این صورت حماسه و دین با هم پیوند یافته است.
  • تعداد رکورد ها : 5307